Het kabinet wil dat werkgevers vanaf 2027 te maken krijgen met een nieuwe belastingmaatregel: een extra eindheffing in de loonbelasting voor fossiele auto’s van de zaak. Deze voorgestelde maatregel komt bovenop de gebruikelijke bijtelling die nu al voor werknemers geldt. Alleen volledig elektrische auto’s zouden worden uitgezonderd van deze nieuwe regeling. Lees je weer met ons mee?
Wat houdt de voorgestelde eindheffing in?
De eindheffing zou gaan gelden voor nieuwe zakelijke personen- en bestelauto’s met een verbrandingsmotor die ook privé worden gebruikt (meer dan 500 kilometer per jaar). De belasting zou worden geheven bij de werkgever en mag niet worden doorbelast aan de werknemer via een eigen bijdrage.
De hoogte van de eindheffing is gekoppeld aan de cataloguswaarde van de auto en bedraagt volgens het voorstel: 52% van 22% van de catalogusprijs. Bijvoorbeeld: voor een auto van €40.000 komt de jaarlijkse eindheffing dan uit op €4576.
Voor wie zou deze heffing gelden?
Wat betekent dit (mogelijk) voor werkgevers?
Als het voorstel doorgaat, wordt het vanaf 2027 aanzienlijk duurder om nieuwe fossiele leaseauto’s aan te bieden aan personeel. Werkgevers doen er daarom goed aan hun mobiliteitsbeleid tijdig te evalueren en waar nodig aan te passen. Elektrische auto’s blijven buiten deze voorgestelde heffing en vormen daarmee een fiscaal aantrekkelijker alternatief.
Heb je vragen na het lezen van deze blog? Neem gerust contact met ons op!
Terug naar overzicht