• Fouten bij aanmaning betalingsregeling corona-schulden
  • Fouten bij aanmaning betalingsregeling corona-schulden
  • Fouten bij aanmaning betalingsregeling corona-schulden
TvdW
14-04-2023

Tijdens de coronacrisis konden ondernemers in financiële nood door de gevolgen van deze crisis een betalingsregeling aanvragen. Veel ondernemers maakten hier gebruik van, maar niet elke ondernemer voldeed aan de gestelde voorwaarden. Hierover ontvingen zij begin april een brief van de Belastingdienst. Alleen: deze brief over de betalingsregeling corona is foutief verstuurd aan heel veel ondernemers. Daarom zijn Kamervragen gesteld aan de Staatssecretaris van Financiën: Marnix van Rij.

 

Betalingsregeling corona: hoe zat het ook al weer?

Voor ondernemers die dankzij de coronacrisis in financieel zwaar weer terecht kwamen, was een speciale betalingsregeling voor corona opgesteld. Daarmee konden zij het betalen van hun belastingen uitstellen. Deze regeling werd met onmiddellijke ingang ingezet; of ondernemers in aanmerking kwamen toetste de Belastingdienst pas achteraf. De schuld die ondernemers hierbij opgebouwd hebben, moesten zij op een later moment binnen 60 maanden aflossen. Normaal geldt hiervoor een termijn van 12 maanden. In totaal vroegen ruim 400.000 ondernemers deze betalingsregeling corona aan.

 

Lees ook: Versoepelingen betalingsregeling bijzonder uitstel vanwege corona

 

Wat was de bedoeling van de brief?

Nu de coronacrisis achter de rug is, zijn twee voorwaarden gesteld over hoe deze regeling ingelost kan gaan worden. De brief moest getroffen ondernemers van deze nieuwe voorwaarden op de hoogte stellen. Zo moeten de getroffen ondernemers de termijnen die bij de betalingsregeling corona horen op tijd betalen vanaf 1 oktober 2022. Vanaf diezelfde datum moet ondernemers ook voldoen aan de ‘nieuwe aangifte- en betalingsverplichtingen’.

De verstuurde brief gaf ondernemers ook aan hoe hoog het vastgestelde termijnbedrag was. De precieze hoogte van de achterstand kon de Belastingdienst zelf niet benoemen, maar die konden ondernemers wél zelf berekenen. Ten slotte werd in de brief besproken wat ondernemers konden doen wanneer zij hun verplichtingen niet konden voldoen.

 

Wat ging er mis?

In de praktijk bleek dat niet alleen ondernemers die een betalingsachterstand hadden opgelopen door de betalingsregeling corona de brief hadden ontvangen. Veel ondernemers kregen onterecht eenzelfde brief thuis. Reden genoeg voor VVD-leden Idsinga en Aartsen om hier vragen over te stellen aan de verantwoordelijke Staatssecretaris.

Van Rij gaf aan dat er inderdaad wat verkeerde brieven waren gestuurd, maar door een logische reden. Veel ondernemers hebben net na het versturen van alle brieven betaald, waardoor de brieven en de betaling elkaar net gekruist hebben. Ook was er veel onduidelijkheid rondom de nieuwe betalingsregelingen, wat de brief ook onduidelijk maakte. Om deze problemen op te lossen, wordt extra capaciteit voor de getroffen ondernemers gereserveerd bij de BelastingTelefoon.

 

Staatssecretaris van Rij van Financiën geeft uitleg over Kamervragen rondom de betalingsregeling corona

Staatssecretaris Van Rij geeft antwoord op Kamervragen over de foutieve brief. Bron: Rijksoverheid

 

Wat als ondernemers alsnog niet kunnen betalen?

Mocht het ondernemers alsnog niet lukken om aan de betalingsregelingen te voldoen, kunnen zij een aantal stappen doorlopen. Zo kunnen ze een verzoek indienen om de regeling te versoepelen. Deze versoepeling houdt een betaalpauze van maximaal 6 maanden in. Ook mogen ondernemers maandbetalingen omzetten naar kwartaalbetalingen. Ten slotte mogen ondernemers de gestelde termijn van 60 maanden (5 jaar) uitbreiden naar 84 maanden (7 jaar). Zo kan iedere ondernemer aan de nieuwe voorwaarden van de betalingsregeling corona voldoen, aldus de verantwoordelijke Staatssecretaris.

Terug naar overzicht
Cookies
Wij maken gebruik van cookies zoals omschreven in ons Privacy document. Klik op onderstaande button als u hiermee akkoord gaat. Of klik hier om deze melding te verbergen
Akkoord
×