• Mijn Digitale Zaak: hulp bij digitalisering van mkb
  • Mijn Digitale Zaak: hulp bij digitalisering van mkb
  • Mijn Digitale Zaak: hulp bij digitalisering van mkb
TvdW
01-06-2023

Digitalisering: ook ondernemers komen er niet meer onder uit. Steeds meer zaken worden online geregeld. Dit gaat vaak stukken sneller, efficiënter én goedkoper dan vroeger het geval was. Voor sommige bedrijven is het echter een hele puzzel om hun zaken allemaal digitaal te regelen. Om ondernemers in het khb hierin tegemoet te komen, heeft de overheid Mijn Digitale Zaak opgezet. In deze blog vertellen we je alles over deze handige subsidie.

 

Mijn Digitale Zaak in het kort

Mijn Digitale Zaak is afgelopen 17 mei 2023 weer opnieuw ingegaan en loopt dit jaar tot 14 juli 2023.  In totaal is er €870.000 euro aan subsidies beschikbaar om bedrijven in het mbk te ondersteunen met hun digitale transitie. Hiermee kunnen zij bijvoorbeeld advies over de beste strategie inwinnen, of technologie aanschaffen die kan helpen bij het digitaliseren van het bedrijf.

Wel zijn er een aantal voorwaarden aan de subsidie gesteld. Zo mag de jaaromzet van het bedrijf niet hoger zijn dan 10 miljoen euro. Er moeten minimaal 2 fte in het bedrijf werken, maar niet meer dan 50 medewerkers.

Hoe hoog de uitkering van de subsidie is, verschilt per bedrijf. Je krijgt vervolgens 50% van de gemaakte kosten terug als subsidie, tot een maximum van €2.500 euro. Maximaal €500 hiervan mag uitgegeven zijn aan het inwinnen van advies. De kosten voor de digitalisering moeten minstens 1.000 euro bedragen.

 

Uitzonderingen op subsidie

Je kunt niet alle kosten die te maken hebben met de digitalisering van je bedrijf in aanmerking laten komen voor deze regeling. Er zijn een drietal uitzonderingen:

  1. Een aankoopadvies van de leverancier achter technologie die je voor de digitalisatie van je bedrijf aan wil schaffen
  2. Afwijkende diensten of producten binnen de leveringen van een leverancier
  3. Budgetten voor advertenties of social media
Lees ook: Alles over de digitale bewaarplicht van je administratie

 

Hoe werkt de aanvraag en verdeling?

Je kunt je subsidie aanvragen via het loket van Mijn Digitale Zaak door in te loggen met eHerkenning. Hier kun je je subsidie aanvragen. Je kunt allerlei verschillende zaken en offertes indienen voor de subsidie, zolang je dit wel in één aanvraag doet. Zorg er dus voor dat je aanvraag meteen goed is. Vervolgens wordt de beschikbare €870.000 verdeeld op volgorde van aanvragen voor de subsidie. Wanneer de subsidie volledig vergeven is, is de kans dat iemand die de subsidie te laat aanvraagt toch een toekenning zal ontvangen. Wees er dus ook op tijd bij.

 

Alle voorwaarden overzichtelijk op een rij

Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan het aanvragen van de Mijn Digitale Zaak-subsidie. Een aantal hebben we al met je doorgenomen, maar een aantal ook nog niet. Het volledige overzicht met subsidies vind je hieronder.

 

Eisen voor onderneming

  • Ingeschreven bij KvK
  • Minimaal 2 fte, maar maximaal 50 werknemers
  • Maximaal 10 miljoen euro aan omzet in afgelopen boekjaar

 

Eisen voor investeringen

  • Minimaal 1.000 euro aan gemaakte kosten
  • Meerdere offertes mogen ingediend worden, maar wel in 1 subsidieaanvraag. Dit geldt ook voor verbonden ondernemingen
  • Tot 50% van de gemaakte kosten, tot een maximum van 2.500 euro
  • Maximaal 500 euro subsidie voor ingewonnen advies

 

Overige eisen

  • Nog niet eerder Mijn Digitale Zaak-subsidie ontvangen
  • De-minimissteun: niet meer dan 200.000 euro aan subsidies binnen 3 jaar ontvangen
  • Andere subsidie ontvangen voor dezelfde kosten? Dan wordt deze afgetrokken van het maximaal te ontvangen bedrag van 2.500 euro

 

Met Mijn Digitale Zaak kun je het digitaliseren van je bedrijf een stuk gemakkelijker maken dankzij de subsidie

Zo bereid je je aanvraag voor

Stap 1: routekaart en digitaliseringsscan

Op de routekaart, die je vindt na het inloggen op Mijn Digitale Zaak, vind je alle zaken die in aanmerking komen voor de subsidie. Ook moet je een digitaliseringsscan invoeren. Hieruit volgt persoonlijk advies over de beste investering voor jouw bedrijf. Deze hoef je niet op te volgen, maar moet je wel inleveren bij je subsidieaanvraag.

 

Stap 2: Vraag offertes op

Na stap 1 kun je bij verschillende partijen offertes opvragen om de digitalisering van jouw bedrijf in gang te zetten. Je kunt de lijst met aangeraden leveranciers gebruiken, maar ook zelf een leverancier inschakelen. Let wel op dat deze leverancier normaliter dezelfde diensten en producten aan moet bieden én ingeschreven staat bij de KvK om in aanmerking te komen voor de subsidie.

 

Stap 3: Dien je aanvraag in

Nu je routekaart, digitaliseringsscan en offerteaanvragen in orde zijn, kun je de subsidie aanvragen en een voorschot ontvangen. Let op: al je losse offertes moeten in één aanvraag behandeld zijn. Iedere onderneming heeft namelijk maar recht op één aanvraag, dus verschillende offertes indienen in verschillende aanvragen heeft geen zin. Je kunt tot een maximum van 2.500 euro subsidies aanvragen.

Terug naar overzicht
Cookies
Wij maken gebruik van cookies zoals omschreven in ons Privacy document. Klik op onderstaande button als u hiermee akkoord gaat. Of klik hier om deze melding te verbergen
Akkoord
×