Kinderopvangorganisaties gaan voortaan transparanter zijn over hun uurtarieven en openingstijden op de website. Daarnaast moeten ouders beter geholpen en geïnformeerd worden over wat zij kunnen doen wanneer zij een geschil of klacht hebben. Dat is het resultaat van gesprekken tussen minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), brancheorganisaties voor kinderopvang en oudervertegenwoordigers. Deze gesprekken waren het gevolg van Kamervragen. Maar wat houdt deze nieuwe, transparante kinderopvang precies in?
Transparantie over kinderopvangtoeslag
Een extra voordeel van een meer transparante kinderopvang en een verplichte vermelding van openingstijden is dat duidelijker te zien is welke uren recht geven op kinderopvangtoeslag. Hieronder zetten we op een rij welke uren wel en geen recht geven op kinderopvangtoeslag:
Deze extra transparantie volgt op eerdere berichten dat het stelsel kindregelingen voor ouderen een stuk eenvoudiger moet. De huidige combinatie van meerdere subsidiebedragen rondom kinderen – zoals de kinderbijslag of het kindgeboden budget – is vrij ingewikkeld. Meer weten over deze aanpassingen? Check dan deze blog.
Bezwaarmaking door ouders: meer mogelijkheden
Als ouder sluit je een contract af met je kinderopvangorganisatie over het aantal uren en de bijbehorende kosten. Het staat de kinderopvangorganisatie vrij om aanpassingen te doen aan het aantal uren of de kosten, al moet een ouder hier wel akkoord mee gaan. Maar wat kan een ouder doen als de organisatie de voorwaarden van het contract aanpast en je het hier als ouder niet mee eens bent? Dan kun je de vier stappen hieronder toepassen. Je kunt ervoor kiezen naar een volgende stap over te gaan als de huidige stap niet het gewenste effect heeft.
Wil je een melding buiten de opvangorganisatie om doen? Richt je dan tot de Consuwijzer van de ACM: de Autoriteit Consument en Markt.
Verplicht advies van ouderraad
Elke kinderopvangorganisatie heeft een oudercommissie. Zij hebben adviesrecht op een aantal aspecten van de opvangorganisatie, zoals over de tarieven of openingstijden. Als de opvangorganisatie aanpassingen wil doen aan bijvoorbeeld de tarieven of openingstijden, zijn zij verplicht hiervoor de oudercommissie schriftelijk om advies te vragen.
©TvdW
Terug naar overzicht