• Transparante kinderopvang: verplichte vermelding openingstijden 
  • Transparante kinderopvang: verplichte vermelding openingstijden 
  • Transparante kinderopvang: verplichte vermelding openingstijden 
Tvdw
15-03-2024

Kinderopvangorganisaties gaan voortaan transparanter zijn over hun uurtarieven en openingstijden op de website. Daarnaast moeten ouders beter geholpen en geïnformeerd worden over wat zij kunnen doen wanneer zij een geschil of klacht hebben. Dat is het resultaat van gesprekken tussen minister Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), brancheorganisaties voor kinderopvang en oudervertegenwoordigers. Deze gesprekken waren het gevolg van Kamervragen. Maar wat houdt deze nieuwe, transparante kinderopvang precies in?

 

Transparantie over kinderopvangtoeslag 

Een extra voordeel van een meer transparante kinderopvang en een verplichte vermelding van openingstijden is dat duidelijker te zien is welke uren recht geven op kinderopvangtoeslag. Hieronder zetten we op een rij welke uren wel en geen recht geven op kinderopvangtoeslag: 

  • Wel recht op toeslag: voor betaalde uren zoals opgenomen in het contract op uren waarbij de kinderopvangorganisatie de besproken dienst heeft aangeboden en dus open was; 
  • Geen recht op toeslag: dagen dat de opvang gesloten is (bijvoorbeeld studiedagen), maar voor erkende feestdagen geldt een uitzondering; 

 

Deze extra transparantie volgt op eerdere berichten dat het stelsel kindregelingen voor ouderen een stuk eenvoudiger moet. De huidige combinatie van meerdere subsidiebedragen rondom kinderen – zoals de kinderbijslag of het kindgeboden budget – is vrij ingewikkeld. Meer weten over deze aanpassingen? Check dan deze blog

 

Bezwaarmaking door ouders: meer mogelijkheden 

Als ouder sluit je een contract af met je kinderopvangorganisatie over het aantal uren en de bijbehorende kosten. Het staat de kinderopvangorganisatie vrij om aanpassingen te doen aan het aantal uren of de kosten, al moet een ouder hier wel akkoord mee gaan. Maar wat kan een ouder doen als de organisatie de voorwaarden van het contract aanpast en je het hier als ouder niet mee eens bent? Dan kun je de vier stappen hieronder toepassen. Je kunt ervoor kiezen naar een volgende stap over te gaan als de huidige stap niet het gewenste effect heeft. 

  1. Maak het bezwaar kenbaar binnen de organisatie zelf door een gesprek aan te vragen; 
  2. Dien een formele klacht in middels de interne klachtenregeling van de kinderopvangorganisatie. Zij zijn verplicht om zo’n regeling te hebben; 
  3. Meld je bij het Klachtenloket Kinderopvang: een adviserende en informerende organisatie die ook optreedt als bemiddelaar tussen ouders en de kinderopvangorganisatie; 
  4. Dien een klacht in bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Zij doen een bindende uitspraak, waar zowel de ouders als de opvangorganisatie zich vervolgens aan moeten houden; 

Wil je een melding buiten de opvangorganisatie om doen? Richt je dan tot de Consuwijzer van de ACM: de Autoriteit Consument en Markt. 

 

Verplicht advies van ouderraad 

Elke kinderopvangorganisatie heeft een oudercommissie. Zij hebben adviesrecht op een aantal aspecten van de opvangorganisatie, zoals over de tarieven of openingstijden. Als de opvangorganisatie aanpassingen wil doen aan bijvoorbeeld de tarieven of openingstijden, zijn zij verplicht hiervoor de oudercommissie schriftelijk om advies te vragen. 

©TvdW

Terug naar overzicht
Cookies
Wij maken gebruik van cookies zoals omschreven in ons Privacy document. Klik op onderstaande button als u hiermee akkoord gaat. Of klik hier om deze melding te verbergen
Akkoord
×