• Valse berichten van de KVK herkennen
  • Valse berichten van de KVK herkennen
  • Valse berichten van de KVK herkennen
Altijd up-to-date
18-10-2024

Als ondernemer is het belangrijk om valse berichten van de KVK (Kamer van Koophandel) te herkennen. Phishing, een vorm van oplichting waarbij criminelen proberen jouw persoonlijke gegevens te stelen, komt steeds vaker voor. Ze sturen nep-e-mails, brieven, sms’jes of bellen je op, waarbij ze zich voordoen als de KVK.

 

Maar hoe herken je nu zo’n vals bericht, en wat moet je doen als je er één ontvangt? We leggen het uit in deze blog. Lees je weer met ons mee?

 

Wat is phishing precies?

Phishing is een manier van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als een betrouwbare organisatie, zoals de KVK, om gevoelige informatie te stelen. Denk hierbij aan je inloggegevens, bankinformatie of andere persoonlijke gegevens. Dit gebeurt vaak via valse e-mails, telefoontjes of berichten die op het eerste gezicht echt lijken.

 

Lees ook: Pas op voor phishing | KVK

 

Voorbeelden van nepberichten

Er zijn verschillende soorten valse berichten van de KVK die momenteel rondgaan. Hieronder zie je drie voorbeelden:

  1. Valse facturen van MBP (Mijn Bedrijfsportaal) of van MZP (Mijn Zakelijk Portaal). Ze sturen bijvoorbeeld een factuur voor het inschrijven bij de KVK. Betaal deze facturen niet, want ze zijn niet van de echte KVK.
  2. Er worden ook valse telefoontjes gepleegd doormiddel van een bandje wat dan afspeelt. Je wordt gebeld door een automatisch bericht dat zegt dat je rekeningnummer is gewijzigd vanuit Spanje. Als je dit hoort, hang dan direct op en ga hier niet op in.
  3. Door middel van misleidende verkoopberichten doen bedrijven alsof ze samenwerken met de KVK. Ze proberen je over te halen om een product of dienst te kopen. Wees hier ook voorzichtig mee.

 

Hoe herken je phishingmails?

Een phishingmail heeft vaak één of meerdere van de volgende kenmerken:

  • Onpersoonlijke aanhef: Zoals “Beste klant” in plaats van jouw naam.
  • Taalfouten: Spelfouten of gekke zinnen kunnen een teken zijn dat het bericht nep is.
  • Spoed: De oplichter wil je snel laten reageren, bijvoorbeeld door te dreigen met boetes.
  • Nep domein: Het e-mailadres lijkt van de KVK te komen, maar is dat niet.
  • Linkjes of bijlagen: Klik nooit op een link of open geen bijlage als je het niet vertrouwt.

 

Waar zal de KVK nooit om vragen?

De KVK zal je nooit via een e-mail of sms vragen om:

  • Je KVK-nummer te controleren of je registratie te stoppen.
  • Boetes uitdelen of dreigen met boetes.
  • Via een link gegevens door te geven of een digitale sleutel aan te vragen.

 

Wat kun je doen als je een verdacht bericht ontvangt?

Heb je een verdachte e-mail, sms, brief of telefoontje ontvangen waarvan je denkt dat het phishing is? Stuur dit bericht dan door naar valse-email@kvk.nl. Dit helpt de KVK om snel actie te ondernemen, zoals het blokkeren van nepwebsites.

 

Blijf altijd alert en controleer berichten goed voordat je erop reageert. Zo voorkom je dat je slachtoffer wordt van phishing en zorg je ervoor dat je veilig zaken blijft doen.

 

Lees ook: TvdW – Valse berichten namens Belastingdienst: let hierop – TvdW (twanvandewiel.nl)

 

 

@tvdw

Terug naar overzicht
Cookies
Wij maken gebruik van cookies zoals omschreven in ons Privacy document. Klik op onderstaande button als u hiermee akkoord gaat. Of klik hier om deze melding te verbergen
Akkoord
×