• Subsidie voor elektrische auto’s in 2024 niet teruggeschroefd
  • Subsidie voor elektrische auto’s in 2024 niet teruggeschroefd
  • Subsidie voor elektrische auto’s in 2024 niet teruggeschroefd
TvdW
02-11-2023

De subsidie die kopers van een nieuwe elektrische auto krijgen, blijft in 2024 gelijk. Eerst zou deze subsidie namelijk dalen: van 2950 euro in 2023 naar 2550 euro in 2024. Verantwoordelijke staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat schrijft in een rapport dat deze aanpassing niet wordt doorgevoerd. Hoe het in 2024 zit met de subsidie voor elektrische auto’s in 2024, vertellen we je in deze blog.

 

Subsidie elektrische auto’s in 2024 gelijk: waarom?

De animo om een elektrische auto aan te schaffen loopt de afgelopen tijd hard terug. Waar de subsidiepot voor elektrische auto’s in 2022 in het voorjaar al op was, is die van 2023 nog altijd niet leeg. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld de inflatie en veranderingen in de motorrijtuigenbelasting die elektrisch rijden een stuk duurder hebben gemaakt.

 

Van tevoren dacht het kabinet dat het aanschaffen van een elektrische bolide juist steeds goedkoper zou worden. Door de lagere kosten hoefden kopers minder verleid worden tot de aankoop van een EV, redeneerde het kabinet. De subsidie die je krijgt bij de aanschaf van een elektrische auto, kon daarom over de duur van een aantal jaar steeds lager worden. In 2021 begon de subsidie nog op een bedrag 4.000 euro, in 2022 was dat nog 3.350 euro. In 2024 moest het bedrag van 2.950 euro dalen naar 2.550 euro, al gebeurt dat nu niet.

 

Dit doet Heijnen om kopers van elektrische auto’s niet nog verder teleur te stellen met financiële tegenvallers. Zij stelt de verlaging van de subsidie daarom tijdelijk uit. Zo hoopt de staatssecretaris het aanschaffen van een elektrische auto aantrekkelijker te houden. Aangezien het kabinet demissionair is, kan Heijnen zelf niet met extra maatregelen komen. Daarom moet het nieuwe kabinet na de verkiezingen van eind dit jaar met een structureel maatregelenpakket komen, schrijft Heijnen.

 

Stap in goede richting, maar niet genoeg

Dat een volgend kabinet hard met de problematiek rond de kosten van elektrische auto’s aan de slag moet, onderstreept ook Koninklijke RAI Vereniging. Deze vereniging komt op voor de belangen van fabrikanten en importeurs van vervoersmiddelen, en dus ook voor fabrikanten en importeurs van elektrische auto’s. De stap van Heijnen wordt gewaardeerd, maar is nog te klein om de problemen in de branche op te lossen.

 

Voorzitter personenauto’s Huub Dubbelman geeft aan dat mobiliteit – in de vorm van elektrische auto’s – een belangrijke bijdrage speelt in het verminderen van CO2-uitstoot. Het kan daarom niet de bedoeling zijn het aanschaffen van een elektrische auto financieel minder aantrekkelijk te maken. Om de transitie naar schonere auto’s te behouden en te versnellen, moet het aanschaffen van een nieuwe EV bereikbaar blijven, aldus Dubbelman. Welke andere maatregelen het nieuwe kabinet hiervoor gaat nemen, blijft nog even afwachten.

END ©TvdW

Terug naar overzicht
Cookies
Wij maken gebruik van cookies zoals omschreven in ons Privacy document. Klik op onderstaande button als u hiermee akkoord gaat. Of klik hier om deze melding te verbergen
Akkoord
×