Jort van Sisseren
Sinds de start van zijn onderneming, in 2015, is Jort van Sisseren klant van ons administratie- en advieskantoor met zijn bedrijf Notarieel betalen B.V.. Ons kantoor verwerkt volledig online zijn complete administratie en Jort was een van de eerste klanten waar we Power BI uitrolden, met het realtime online dashboards en cruciale managementinformatie verschaffen van zowel financiële als niet financiële data. Ook realiseerden wij dashboards voor verschillende doeleinden, zo is er een apart dashboard gemaakt speciaal voor de stakeholders, waarmee ze op de hoogte blijven van de voor hen zo essentiële sturingsinformatie. Ook verzorgt ons kantoor de verplichte stukken zoals de jaarrekening en de fiscale aangiften voor Notarieel Betalen B.V., verder genoemd Notarieel Betalen.
Jort vertelt graag iets over zichzelf, zijn onderneming en de samenwerking met TvdW:
“Mijn naam is Jort van Sisseren. Ik ben 39, ben getrouwd en heb twee dochters. Ik kom oorspronkelijk uit Zeeland en ben via Utrecht (9 jaar) en Amsterdam (7 jaar) in Muiderberg terecht gekomen waar we nu vlakbij het IJsselmeer wonen.”
Jort was geen doorsnee werknemer of hoe hij het zelf mooi verwoord ‘corporate material’. “Ik heb een bloedhekel aan organisaties met veel management lagen en waar ieder team en individu vooral bezig is met het verleggen van verantwoordelijkheid, waardoor geen beslissingen worden genomen en alles onnodig lang duurt. Ik word enthousiast van innovatieve mensen die werken in een platte organisatie en waar het niet uitmaakt wat voor titels je hebt of welke functie je bekleed. Als jij een goed idee hebt, dat kan uitwerken en implementeren dan moet je daarvoor de ruimte krijgen. Mijn drive is om innovatieve ideeën om te zetten in concrete producten en diensten die een duidelijk probleem oplossen en gewoon beter zijn dan wat er op de markt is. Belangrijk is dat mensen er echt mee geholpen zijn en dat ik ze blij kan maken. Ondernemen geeft mij sinds mijn 24ste de ruimte om dit soort gave dingen te doen. Niet zonder slag of stoot, maar wel op een manier waar ik gelukkig van word,”, vertelt Jort enthousiast.
Notarieel Betalen is opgericht door Jort en hij vertelt hierover: “Notarieel betalen levert zekerheid van levering en/of betaling. Platgeslagen bieden wij escrow diensten onder toezicht van een notaris, maar door een combinatie te maken met online technieken zoals een payment service provider dat ook bij webshops aanbiedt, hebben we een oplossing voor het doen van grote transacties met het gemak van het afrekenen van een online winkelmandje. Het hele proces wordt bewaakt door een notaris en de blockchain waardoor zekerheid juridisch geborgd wordt.”
Het bedrijf werkt veelal in de automotive sector en voert diensten uit bijvoorbeeld voor Carnext.com dat het systeem van Notarieel Betalen in heel Europa gebruikt. Naast de automotive branche ziet de onderneming een toename in de makelaardij van jachten, campers en caravans. Het gaat hierbij veelal om grote aankoopbedragen. Hoe helpt Notarieel Betalen de klant bij het verkopen van hun producten? Jort verteld hierover: “Wij bieden naast de zekerheid een sterk verbeterd proces, waardoor er efficiënter gewerkt kan worden. De verkoop stijgt doordat de klant de volledige controle heeft tot en met de levering. Daardoor neem je de grootste aankoop barrière weg en wordt een koopbeslissing sneller genomen.”
“Daarnaast is het houden van derdengelden een vergunde dienst. De makelaars mogen zodoende, al dan niet in een daartoe opgerichte stichting derdengeld, geen derdengelden meer houden. Veel jachtmakelaars hebben nu nog zo’n stichting waar ze zelf in het bestuur zitten. Praktisch is dit een schijn zekerheid, omdat ze in de basis niet neutraal zijn (ze treden op voor de verkoper), maar het is daarnaast dus ook niet compliant met financiële wet- en regelgeving. Banken zijn nu actief bezig hun rekeningen te sluiten vanuit een risk overweging. We bieden dus een cruciale oplossing voor deze tussenpersonen die zorgt dat ze meteen compliant zijn. Voor de jachtmakelaardij hebben we net een overeenkomst getekend met YachtFocus. Het grootste platform voor boten in Nederland. Voor tussenpersonen doen we een ‘split-payout’ na levering. Uitbetaling van de courtage naar de makelaar en het restbedrag naar de verkoper. Geen debiteuren meer opvolgen.”
Hoe gaat de verkoop met jullie systeem in zijn werking? “Voor automotive en jachten doet een koper een gewone iDeal betaling. Na betaling ontvangt de verkoper een vrijgeefcode per mail en sms. Bij levering heeft de verkopende partij onze ‘Aflever-App’ bij zich en vraagt de verkoper of de levering wordt geaccepteerd. Bij akkoord wordt de vrijgeefcode in de app ingevoerd en een handtekening gezet voor acceptatie. Na afronding worden de gelden vrijgegeven en controleert de notaris of het proces correct gevolgd is. Daarnaast monitoren wij op de achtergrond voor witwassen en andere illegale praktijken. Het akkoord van de notaris volgt altijd snel en wordt direct uitbetaald. Onderstaande animatievideo geeft een goed beeld van het proces.”
Wordt het systeem van Notarieel Betalen alleen gebruikt bij grote aankoopbedragen of ook kleinere bedragen? “Onze focus is zekerheid en procesverbetering bieden bij grote transacties, maar er komt steeds meer vraag voor reguliere betalingen. Denk hierbij aan een autobedrijf dat voor de verkoop van auto’s een Notariële Betaling wil bieden, maar ook graag reguliere iDeal betalingen voor bijvoorbeeld onderhoud, apk-keuringen, etc. Tot €2.500,- is het niet nodig om alle zekerheden van Notarieel Betalen in te zetten en voldoet in bijna alle gevallen een standaard iDeal betaling. Wanneer de klant wel die zekerheid wil kan dat natuurlijk ook. Het voordeel voor het autobedrijf in dit voorbeeld is dat ze maar één API hoeven te integreren en daarmee al hun digitale betalingen heeft ondervangen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een klant via Messenger, WhatsApp of e-mail inlichten over de reparaties die voortkomen uit een Apk-keuring en direct inzage geven in de reparatiekosten. De klant klikt eenvoudig op akkoord en krijgt vervolgens van ons een betaallink die hij gewoon met iDeal kan betalen. Een soort Tikkie. Voordeel is dat de communicatie duidelijk en sneller is en de klant makkelijk kan betalen. Hij krijgt direct bericht dat de auto klaar is langs hetzelfde kanaal en klaar. De klanttevredenheid wordt hoger en het proces korter. Uitkomst: klanten blijven en vertellen over hun goede ervaringen, meer verkopen, lagere kosten door efficiëntie in de processen en gemak voor iedereen.”
We vragen aan Jort wat zijn bedrijf nu anders maakt dan de concurrent, hij vertelt hierover: “Wij werken vanuit een flexibel workflow model. Hierdoor kunnen wij onze systematiek vrij eenvoudig aanpassen op hetgeen een klant nodig heeft. Natuurlijk bieden wij zekerheid en compliance, maar wij denken echt vanuit het proces. Hierdoor zit ons systeem gewoon beter in elkaar dan die van de concurrent. We krijgen dit gelukkig ook terug in onze sales meetings van partijen die ook met de concurrent praten. Dat is natuurlijk wel leuk.”
Jort is via een van de aandeelhouders bij ons kantoor uitgekomen. “Wij zitten totaal niet in jullie regio, maar dat maakt voor ons niets uit. Wij kiezen kwaliteit en willen een transparante communicatie. Dat krijgen we” aldus Jort.
Bij een onderneming hoort een administratie. daarover zegt Jort: “Wij factureren alles met DigitaleFactuur en hebben samen met Twan van de Wiel een Google Drive opgezet waarin wij alle verzonden en inkomende facturen zetten, maar ook de overeenkomsten, belastingen, bankafschriften en jaarcijfers. Het werkt prettig en het is eenvoudig om overzicht te hebben. De mensen van TvdW verwerken alles keurig en we hebben veel contact over de stand van zaken met Bas. Het contact is fijn en de antwoorden zijn helder.”
Over de vraag wat ons kantoor anders maakt dan andere kantoren? “Jullie zijn erg proactief en denken goed mee. Ik vind ook dat jullie dingen heel nuchter bekijken. Alles moet binnen de regels bij ons als betaalinstelling en het is goed dat jullie die tot in detail kennen. Ik heb nog niet meegemaakt dat jullie iets niets wisten.” aldus Jort.
Onze laatste vraag aan Jort: Heb je nog tips voor andere ondernemers? “Ik krijg deze vraag de laatste tijd wel meer en ik heb de neiging in clichés te gaan praten als het hierop aankomt. Clichés zijn veelal waar dus ik zal die trend maar voortzetten.Doe wat je leuk vindt en zorg dat je echt toegevoegde waarde hebt voor jouw klanten. Een opgeklopt verhaal dat niet klopt, of niet goed genoeg is haalt het niet bij de klant en daar word je zelf ook niet blij van. Mijn grootste plezier en geluk haal ik uit het feit dat wat wij doen innovatief is, maar vooral echt goed werkt voor onze klanten. Daar groeien wij de business mee, maar dat maakt het ondernemerschap ook leuk. Iedere blije klant is een stuk erkenning.”
Tot zover het enthousiaste verhaal van Jort!
Wilt u als klant van TvdW ook iets vertellen over uw bedrijf en de samenwerking met ons kantoor? Neem dan contact op met uw relatiebeheerder, wellicht staat u in een volgende editie van klant aan het woord.
Wilt u meer weten over wat wij met Power BI voor u kunnen betekenen? Neem dan contact op met Bas Willemse.
Wilt u meer weten over Notarieel betalen? Neem dan hier een kijkje op hun website.
Terug naar overzicht